CS Amsterdam

Nederlandse Spoorwegen 2003

Begin deze eeuw zijn de openbare verlichting van het Stationseiland en de illuminatie van gevel, hal en voetgangerstunnels van Amsterdam-Centraal Station aanzienlijk verbeterd. Ook het voornemen om de illuminatie van de perrons en stoomkappen te herzien, past 'in het licht' van de veranderingen in het gebied tussen binnenstad en IJ. Enerzijds gaat het gebied op de schop voor aanleg van de Noord/Zuidlijn, anderzijds beleeft Oosterdokseiland [ODE] een forse herontwikkeling.Binnen die context ontwierp Peter van Kempen een lichtplan voor de perrons, stoomkappen en middenkap. Dit plan kent twee uitgangspunten: coherentie in de illuminatie van station en ODE en versterking van de oost-west-as. Zo doet het ontwerp recht aan de gemeentelijke wens om de strategische ligging van het CS-gebied te benadrukken. CS, dat vanaf 2011 aansluit op Noord/Zuidlijn, is immers dagelijks voor 250.000 reizigers de 'poort' tot het Amsterdamse centrum.Het lichtplan bevordert dat het gebied één 'marker' is die de reiziger/bezoeker vanaf de binnenstad zowel naar CS [trein, metro en bus] als naar ODE en het Muziekhuis aan het IJ gidst. Bovendien verbetert het lichtplan de sociale veiligheid. Aanlichting van de perrons, de twee stoomkappen en de middenkap onderstreept ook hun cultuurhistorische betekenis en benadrukt de 600 meter lange oost-west-as van de vijftien sporen en perrons.

Sluit project